آموزش تولید و کشت علوفه هیدروپونیک

آموزش تولید و کشت علوفه هیدروپونیک

آموزش تولید و کشت علوفه هیدروپونیک همراه با آموزش کشت و تجهیزات علوفه هیدروپونیک شامل مواردی همچون سینی کشت علوفه هیدروپونیک نازل آبیاری و قفسه ها کشت علوفه هیدروپونیک در سرتاسر جهان از جایگاه خاصی برخوردار است و این کشت به دلیل داشتن مزایای اقتصادی از توجه ویژه­ای برخوردار است.

دلیل علاقه دامداران و کشاورزان به روش کشت علوفه هیدروپونیک شامل کمبود آب، عدم وجود زمین کشاورزی و کاهش هزینه­ی علوفه مورد نیاز دام ها می باشد. مقاله مورد نظر سعی در آموزش مراحل تولید کشت علوفه هیدروپونیک را از ابتدا تا انتها به­صورت ساده دارد تا تمامی افراد بتوانند این کشت را انجام دهند.

روش کشت علوفه هیدروپونیک چیست؟

روش هیدروپونیک را می توان جزو یکی از جدیدترین روش ها برای تولید محصولات کشاورزی دانست. در این روش بذر می تواند بدون خاک و با حداقل­ترین مصرف آب رشد کند. یا به زبان ساده­تر هر آنچه از انواع علوفه و سبزیجات که توسط خاک تولید می شود. یکی از مهم­ترین مزایای این روش، کشت چندین برابر بدون خاک و حتی بدون داشتن زمین کشاورزی به­دست می آید.

مزایای تولید علوفه به روش هیدروپونیک

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک می پردازیم

  1. نجات دامداران با استفاده از کشت علوفه هیدروپونیک
  2. مقرون به­صرفه می باشد
  3. قیمت ارزان­تری برای دامداران دارد
  4. در تمام 12 ماه سال قابل کشت می باشد
  5. کیفیت بالا
  6. یکی از خوش­خوراک­ترین علوفه های موجود برای دام می باشد
  7. سیستم ایمنی و سلامت دام را افزایش می دهد

مقرون به­ صرفه می باشد

در بین تمامی کشت های موجود، کشت هیدروپونیک دارای هزینه­ی کمتری می باشد. در این روش بیشترین هزینه را مرحله راه اولیه سازه و تجهیزات به خود اختصاص داده است. پس از گذر از این مرحله، هزینه آب و برق و هزینه کارگر و هزینه بذر و … در این روش، کمتر از روش سنتی می باشد.

قیمت ارزان­تری برای دامداران دارد

کاهش 90% ی هزینه تولید نسبت به روش سنتی؛ پس می توان نتیجه گرفت که علوفه ارزان قیمت­تری با ارزش غذایی بیشتر را دامداران در اختیار خواهند داشت.

در تمام 12 ماه سال قابل کشت می باشد از مهمترین مزیت های کشت هیدروپونیک می توان به قابل کشت بودن آن در تمامی فصول و ماه های سال اشاره کرد.

کیفیت بالا یکی دیگر از مزیت­ های روش هیدروپونیک می توان به کیفیت بالای محصولات این روش نسبت به روش سنتی اشاره کرد. به این صورت که در روش هیدروپونیک می توان با صرف انرژی و هزینه کمتر علوفه­ی دارای کیفیت بهتر را در گلخانه تولید کرد.

دلیل کیفیت بالا برای این نوع کشت، عدم استفاده از سموم کشاورزی می باشد.

یکی از خوش­خوراک­ترین علوفه های موجود برای دام می باشد علوفه های تولید شده در روش هیدروپونیک طعم شیرین­تری نسبت به روش سنتی دارد و دام ها تمامی قسمت های علوفه مانند ریشه و ساقه را استفاده می نمایند.

سیستم ایمنی و سلامت دام را افزایش می دهد علوفه های تولید شده با استفاده از هیدروپونیک حاوی ویتامین c زیادی می باشد، اما ویتامین c در علوفه های خشک موجود نمی باشد. وجود ویتامین c سبب افزایش سیستم ایمنی بدن دام می شود و همین دلیل باعث می شود که هزینه دام­پزشکی کاهش یابد.

آموزش تولید و کشت علوفه هیدروپونیک پس از آشنایی با ویژگی های منحصر بفرد کشاورزی هیدروپونیک، به دنبال آموزش آن هستیم. آموزش کشت علوفه هیدروپونیک همانند سبزه عید می باشد. اما برای تولید این علوفه ها باید از تکنولوژی پیشرفته­تری استفاده کرد، زیرا حجم تولید در سطح بالاتری قرار دارد.

مراحل لازم برای کشت علوفه هیدروپونیک:

  1. آماده کردن و خرید تجهیزات اولیه مورد نیاز
  2. راه­ اندازی سالن کشت و تجهیزات مورد نیاز
  3. کاشتن بذر
  4. آبیاری بذر کاشته شده
  5. برداشت محصول

مرحله اول: آماده کردن و خرید تجهیزات اولیه مورد نیاز

ابتدایی ترین کار برای شروع کشت علوفه هیدروپونیک خرید و آماده کردن تجهیزات اولیه می باشد. در کشت علوفه های هیدروپونیک نیازی به تراکتور و ماشین های مدرن و یا زمین زراعی نمی باشد. در عوض تجهیزات مورد نیاز برای این کشت عبارتند از:

فضای مناسب برای کشت هیدروپونیک میزان فضای مورد نیاز برای تولید علوفه هیدروپونیک براساس میزان تولید علوفه می باشد

سینی کشت علوفه هیدروپونیک

رشد علوفه هیدروپونیک در زمین زراعی نمی باشد، بلکه رشد آن در سینی های مخصوص که دارای زهکش مناسب می باشد. جنس این سینی بسیار محکم و از نوع غیرفلز می باشد؛ غیرفلزی بودن این سینی ها باعث می شود تا این سینی ها در مجاورت با رطوبت دچار زنگ­ زدگی نشوند.

از دیگر ویژگی­ های مهم کشت علوفه به روش هیدروپونیک می توان به داشتن مواد اولیه خوب با بیشترین استحکام، غیرقابل حل بودن در آب و در نهایت ابعاد مناسب زهکش برای عمل خالی کردن آب اضافی موجود در سینی زهکش باشد.

تجهیزات نوررسانی

پرورش علوفه هیدروپونیک با استفاده از نور مصنوعی می باشد. در گلخانه ها برای تولید این علوفه از نور مصنوعی استفاده می شود و این علوفه احتیاجی به نور فول اسپکتروم که دارای هزینه بسیار بالایی می باشد، ندارد. مدت زمان تا مرحله برداشت علوفه هیدروپونیک 7 روز می باشد و در طول این 7 روز، علوفهاحتیاجی به نور فول اسپکتروم ندارد.

لوله و تجهیزات آبرسانی

آبیاری علوفه هیدروپونیک کاشته شده توسط دستگاه های مه­پاش و لوله آبیاری به­صورت قطره­ای می باشد؛ و تنظیم میزان آبیاری این علوفه ها با کنترل هوشمند گلخانه علوفه هیدروپونیک می باشد.

بذر مناسب بذر مناسب بذری است که دارای قوه نامیه باشد. که نشأت گرفته از عدم ماندگاری بذر و رعایت خواب بذر می باشد که رعایت آن ها منجر به داشتن بذری سالم می باشد. دوره­ی خواب بذر از زمان برداشت علوفه تا زمان استفاده از علوفه می باشد. باید توجه داشت که هیچگونه بذر نیم­دانه­ای مورد استفاده قرار نگیرد. همچنین برای پرورش بذر حتی­المقدور از کشت آبی استفاده شود و از قارچ­کش و سم نیز تا استفاده نشود.

سیستم سرمایشی و گرمایشی تنظیم میزان گرما و سرما در گلخانه های علوفه هیدروپونیک با استفاده از هیتر و دیگر سیستم ها می باشد که با توجه به اقلیم آب­وهوایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از فن برای تهویه هوای گلخانه استفاده می شود.

مرحله دوم: راه­اندازی سالن کشت و تجهیزات مورد نیاز

در حین خرید تجهیزات مورد نیاز برای کشت، باید سالن کشت را نیز آماده­سازی کرد. برای این کار باید به شرایط آبیاری و میزان نور توجه شود. همچنین تمامی سالن های کشت باید عایق رطوبت گرما در سقف و کف داشته باشند.

قابل شست­شو بودن نیز یکی از موارد مهمی است که باید بدان توجه کرد. اندازه ­ی سینی های کشت باید متناسب با انداره سالن کشت باشند. سینی کشت علوفه هیدروپونیک در شرکت نوین جوانه دارای استحکام فراوان و وزن کمی می باشند که موارد مطرح شده دلیلی بر حمل­ ونقل آسان آن می باشد.

مرحله سوم: کاشتن بذر

مقدار بذر های موجود وابسته به ظرفیت سینی مورد نظر و مصرف دام ها می باشد. یکی از مهمترین نکاتی که باید بدان توجه نمود، میزان آبیاری بذر می باشد؛ بدین صورت که اگر آبیاری بیش از حد انجام شود، بذر در مرحله جوانه زدن دچار گندزدایی و خرابی می شود. شرکت البرز تجهیز آبیاری بذرها را با در اختیار داشتن کنترل هوشمند گلخانه علوفه هیدروپونیک به­صورت اتوماتیک و استاندارد انجام می دهد و این کار از خرابی و گندزدایی جلوگیری می کند و کار برای تولیدکنندگان علوفه آسان­تر می شود.

مرحله چهارم: آبیاری بذر کاشته شده

پس از آنکه بذرها آماده شدند و داخل سینی طبقات قرار داده شدند، باید آبیاری انجام گیرد. آبیاری بذرها توسط انواع مه­پاش ها انجام می گیرد. در آبیاری بذرها دانستن نوع بذر نیز حائز اهمیت می باشد و حتما باید از افراد باتجربه در این راستا کمک گرفت. در آبیاری بذرها باید به اقلیم آب­وهوایی و نوع گلخانه علوفه نیز توجه نمود.

مرحله پنجم: برداشت محصول

برداشت علوفه هیدروپونیک نیازمند زمان 7 روزه می باشد. در برخی موارد زمان برداشت محصول وابسته به نوع دام می باشد. برای مثال گاو شیری چون از شیره ریشه استفاده می نماید، زمان برداشت کمتر از 7 روز می باشد. همچنین زمان برداشت علوفه برای طیور نیز 3 تا 4 روز عقب می افتد.

پس از گذشت زمان علوفه هیدروپونیک ارزش غذایی خود را از دست می دهد و میزان رشد علوفه هیدروپونیک تقریبا 1 تن به­ صورت روزانه برای یک اتاق 100 متری می باشد و همچنین وابسته به طول و عرض و ارتفاع سالن کشت می باشد. در این روش ریشه علوفه نیز برای دام قابل استفاده است اما در روش سنتی ریشه علوفه قابل استفاده برای دام نمی باشد.

کشت علوفه هیدروپونیک فاقد دور ریز می باشد و به طور تقریبی می توان از یک کیلو بذر کشت شده به میزان 7 برابر علوفه برداشت کرد. همچنین باید توجه داشت که 3ساعت قبل از برداشت علوفه آبیاری را قطع نمود زیرا این کار به دلیل حفظ مسائل بهداشتی می باشد و همچنین باعث می شود علوفه فاقد آب و رطوبت باشد.

معرفی سازه علوفه هیدروپونیک

کارشناسان سازه­ای جهت علاقه­مند کردن افراد در این کشت طراحی کرده­اند که می توان قطعات آن را برای حمل­ونقل آسان از یکدیگر جدا کرد؛ همچنین قابلیت دیگر این سازه، امکان مونتاژ کردن آن می باشد تا در صورت افزایش تولید بتوان از آن استفاده کرد.

سازه شرکت کشت علوفه هیدروپونیک در شرکت البرز تجهیز از سالن کشت در مقایس کوچک استفاده کرده که این کار برای کسانیکه قصد شروع در فضای کوچک دارند، گزینه مناسبی می باشد. طراحی این سازه آلومینیومی به نحوی می باشد که بیشترین استفاده با بهترین چیدمان در دسترس می باشد و همچنین سبک بودن آن مزیتی بر جابجایی آسان آن می باشد.

مشاوره کشت علوفه هیدروپونیک

کشت علوفه هیدروپونیک به ظاهر کاری آسان می باشد اما باید در خرید و نصب تجهیزات مورد نظر بیشترین دقت را به کار برد، زیرا این مرحله منجر به تولید علوفه باکیفیت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *