پرکاربردترین بذرها برای علوفه هیدروپونیک

پرکاربردترین بذرها برای علوفه هیدروپونیک

پرکاربردترین بذرها برای علوفه هیدروپونیک : یک سری از عوامل محیطی موجود تولید علوفه را محدود می کند. کشت علوفه هیدروپونیک صنعت دامداری را نجات داده، بدین صورت که مسائلی مثل کمبود زمین زراعی، تغییرات آب وهوایی، جنگل‌زدایی، تخریب اکوسیستم، افزایش کمبود آب و خشکسالی از مسائل مهم و مشکل ساز هستند.

پرکاربردترین بذرها برای علوفه هیدروپونیک:

از مناسب ترین بذرها برای علوفه هیدروپونیک می توان به جو، گندم، ذرت و چاودار یونجه اشاره کرد. از بین گزینه های مطرح شده، گندم، جو و ذرت بیشتر از همه غلات نامشان بیان می شود، زیرا میزان تولید آن نسبت به بقیه غلات بیشتر می باشد.

  1. بذر جو
  2. بذر گندم
  3. بذر ذرت

یکی از پر استفاده ترین بذر ها برای تولید علوفه هیدروپونیک، بذر جو می باشد؛ چون با مقدار کاشت کمتری محصول بیشتری را می توان برداشت کرد. به علاوه اینکه علوفه جو در بین دام و طیور نسبت به بقیه علوفه ها خوش خوراک تر می باشد. همچنین از دیگر مواردی که باعث استفاده بیشتر از این بذر شده این است که حیواناتی مانند گاوهای شیرده و گوشتی و همچنین اسب‌ها بهتر می توانند آن علوفه را هضم کنند.

همین امر سبب کاهش التهاب دستگاه گوارش خواهد شد. همچنین از نظر قیمت بذر جو نسبت به بقیه بذرها از قیمت کمتری برخوردار است پس مقرون به صرفه تر می باشد. یکی از کاربردی ترین بذرها پس از بذر جو، بذر گندم می باشد. این بذر پس از تبدیل شدن به علوفه هیدروپونیک و مصرف دام ها سبب وزن گیری زیادی در دام ها خواهد شد.

بذر گندم مفیدترین بذر برای پرورش دام و طیوری مانند بوقلمون می باشد. پس از آنکه بذر ذرت به علوفه هیدروپونیک تبدیل شد، مقدار زیادی مواد پروتئینی و مواد مغذی درون خود دارد و پس از آنکه تبدیل به عل.فه هیدروپونیک شد یکسری تغییراتی در ساختار آن ایجاد می شود که باعث زود هضم شدن آن خواهد شد.

محتوای غذایی دانه ذرت نسبت به علوفه هیدروپونیک ذرت:

دانه ذرت حاوی 0% آب، 10.69% پروتئین، 1.29% فیبر و 3.11% چربی می باشد؛ اما در مقابل علوفه هیدروپونیک ذرت حاوی 69.9% آب، 13.97% پروتئین، 5.54% فیبر و 4.45% چربی می باشد.

  1. بذر یونجه

از بین تمامی بذرهای موجود برای علوفه هیدروپونیک، بذر تونجه پرخاصیت ترین بذر می باشد و این بذر سرشار از مواد معدنی، ویتامین و پروتئین می باشد که بسیار مفید برای دام و طیور می باشد. نصف پروتئین موجود در یونجه در ساقه ها و برگ های سبز آن می باشد که پس از خشک شدن از بین می رود. بذر یونجه از لحاظ هزینه دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر یونجه ها می باشد و در بیشتر مواقع به صورت ترکیبی با بذرهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

ویتامین های علوفه هیدروپونیک

  • کلسیم : مقدار کلسیم موجود در علوفه هیدروپونیک 34% بیشتر از کلسیم موجود در علوفه خشک می باشد.
  • پتاسیم: مقدار پتاسیم موجود در علوفه هیدروپونیک 80% بیشتر از پتاسیم موجود در علوفه خشک می باشد.
  • فسفر: مقدار فسفر موجود در علوفه هیدروپونیک 56% بیشتر از فسفر موجود در علوفه خشک می باشد.
  • پروتئین: مقدار پروتئین موجود در علوفه هیدروپونیک 30% بیشتر از پروتئین موجود در علوفه خشک می باشد.
  • ویتامین آ: مقدار ویتامین آ موجود در علوفه هیدروپونیک 58% بیشتر از ویتامین آ موجود در علوفه خشک می باشد.
  • کربوهیدرات: مقدار کربوهیدرات موجود در علوفه هیدروپونیک 15% بیشتر از کربوهیدرات موجود در علوفه خشک می باشد.
  • سدیم: مقدار سدیم موجود در علوفه هیدروپونیک 69% بیشتر از سدیم موجود در علوفه خشک می باشد.
  • آهن: مقدار آهن موجود در علوفه هیدروپونیک 40% بیشتر از آهن موجود در علوفه خشک می باشد.

از خصوصیات یک بذر مناسب برای علوفه هیدروپونیک این است که بذرها حتما با کشت آبی برداشت شوند، سالم بوده و پوک نباشند و مدت زمان نگهداری بذرها کم باشد.

بهترین ترکیب بذرها برای علوفه هیدروپونیک:

از بین تمامی بذرهای مطرح شده، ترکیب بذرهای گندم، جو و چاودار یک ترکیب خوب و قابل قبول برای دام می باشد. همچنین ترکیب کردن این بذرها حتما باید زیر نظر دامپزشک دامداری باشد؛ زیرا مقدار استفاده از بذر علوفه هیدروپونیک طبق نیاز دام می باشد.

روش تهیه علوفه هیدروپونیک خانگی با انواع بذرها:

ابتدا وان را پر از بذر علوفه هیدروپونیک کرده و سپس سطل پر از آب پاک و ولرم را درون آن می ریزیم. مشاهده می کنیم که برخی از بذرها روی آب بصورت شناور درآمده اند، این بذرها را جدا کرده و کنار می گذاریم زیرا جوانه نخواهند زد. سپس مقداری نمک درون آن اضافه می کنیم و تا 12 ساعت اجازه می دهیم که دانه ها خیس بخورند و درنهایت پس از خیس خوردن دانه ها آن ها را با آب تمیز شست وشو می دهیم و درون یک کیسه می ریزیم تا جوانه بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *