تأثیر علوفه هیدروپونیک در تغذیه دام و ارزش غذایی آن

تأثیر علوفه هیدروپونیک در تغذیه دام و ارزش غذایی آن

تأثیر علوفه هیدروپونیک در تغذیه دام و ارزش غذایی آن: مقاله پیش رو سعی دارد تا تأثیر علوفه هیدروپونیک در تغذیه دام و ارزش به اضافه مضایا و معایب آن را مطرح نماید. علوفه هیدروپونیک که از دانه غلات رشد می­کند، علف سبز و تازه ای است که بهترین تغذیه دام نیز به شمار می­رود و دارای فواید زیادی برای حیوانات می­باشد.

اما در طول سالیان گذشته کاهش دسترسی به زمین مورد نیاز و کمبود میزان آب منجر به ایجاد مشکل در تولید علوفه سبز و تازه شده است. کاهش علوفه با کیفیت باعث عدم رشد تولید مثل در دام میگردد.

علوفه هیدروپونیک یا علوفه همیشه سبز:

علوفه هیدروپونیک نیازی به خاک نداشته و با آب خیلی کمتری تولید می­شود. مدت زمان جوانه زدن بذرها 7 تا 10 روز می­باشد و طول علوفه نیز در این مدت به 30 الی 35 سانتی متر می­رسد. در روش علوفه هیدروپونیک به دلیل استفاده دام از تمامی قسمت­های گیاه، مواد غذایی دارای ارزش فراوان به دام می­رسد. پس علوفه هیدروپونیک در تغذیه دام بسیار مهم و حیاتی می­باشد.

تفاوت علوفه هیدروپونیک در تغذیه دام با علوفه خشک:

علوفه هیدروپونیک: حاوی مواد مغذی بیشتر نسبت به علوفه خشک و همچنین دارای کربوهیدرات ، مواد معدنی و ویتامین­های زیادی است. ویتامین­های D,C در علوفه خشک موجود نمی­باشد اما در علوفه هیدروپونیک به مقدار زیادی یافت می­شود. ویتامین C علوفه هیدروپونیک منجر به افزایش سیستم ایمنی دام می­شود.

نسبت برخی ویتامین­ ها در علوفه هیدروپونیک

کلسیم: مقدار کلسیم موجود در علوفه هیدروپونیک 34% بیشتر از کلسیم موجود در علوفه خشک می­باشد. پتاسیم: مقدار پتاسیم موجود در علوفه هیدروپونیک 80% بیشتر از پتاسیم موجود در علوفه خشک می­باشد. فسفر: مقدار فسفر موجود در علوفه هیدروپونیک 56% بیشتر از فسفر موجود در علوفه خشک می­باشد. پروتئین: مقدار پروتئین موجود در علوفه هیدروپونیک 30% بیشتر از پروتئین موجود در علوفه خشک می­باشد. ویتامین آ: مقدار ویتامین آ موجود در علوفه هیدروپونیک 58% بیشتر از ویتامین آ موجود در علوفه خشک می­باشد. کربوهیدرات: مقدار کربوهیدرات موجود در علوفه هیدروپونیک 15% بیشتر از کربوهیدرات موجود در علوفه خشک می­باشد. سدیم: مقدار سدیم موجود در علوفه هیدروپونیک 69% بیشتر از سدیم موجود در علوفه خشک می­باشد. آهن: مقدار آهن موجود در علوفه هیدروپونیک 40% بیشتر از آهن موجود در علوفه خشک می­باشد.

تأثیر علوفه هیدروپونیک در تغذیه دام:

  1. وزن دام سریع­تر افزایش می­یابد
  2. به ازاء افزایش هر کیلوگرم وزن دام، هزینه خوراک کمتر می­باشد
  3. منجر به افزایش سلامتی دام و کاهش هزینه دامپزشکی می­شود
  4. منجر به افزایش باروری دام شده ودرنهایت منجر به چند قلوزایی دام می­شود
  5. میزان شیردهی دام افزایش می­یابد
  6. منجر به افزایش میزان کیفیت و کمیت محصولات دامی نظیر شیر و گوشت می­شود
  7. سازگاری بیشتر با سیستم گوارش دام­ها و کاهش التهاب معده و روده دام­ها

بذر مناسب برای علوفه هیدروپونیک

بذرهایی همانند جو، گندم، ذرت برای تولید علوفه هیدروپونیک به دلیل داشتن قیمت کمتر نسبت به بذر یونجه دارای صرفه اقتصادی بالایی می­باشد. از آنجایی که یونجه دارای قیمت بالایی می­باشد پس تولید آن مقرون به صرفه نبوده و قیمت پایانی علوفه هیدروپونیک آن بسیار بالا بوده اما در مقابل، جو مناسب­ترین بذر برای کشت علوفه هیدروپونیک برای تغذیه دام می­باشد. برخی از رایج ­ترین بذرهای مورد استفاده در علوفه هیدروپونیک

  • گندم Wheat
  • جو Barely
  • ذرت Maize
  • شبدر Clover
  • یونجه Alfalfa

برای کشت علوفه هیدروپونیک از کجا شروع کنیم؟

باید سعی کنیم تا کشت علوفه هیدروپونیک به یک بخش ثابت در تولید علوفه مورد نیاز تبدیل شود، در صورت عدم انجام این کار امکان کاهش زمین­های کشاورزی و آب برای پرورش علوفه می­باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *